Derfor er det så vigtigt at lave en markedsanalyse
Har du en rigtig god forretningside, og er du bare klar til at gå i gang med det samme? Træk lige vejret og træd et ordentligt skridt tilbage! Det er altid en god ide at begynde sin virksomhed med en markedsanalyse først.
Hvad er det?
En markedsanalyse er utroligt kort fortalt en analyse over det marked, som du vil positionerer dig selv på. Den lidt længere forklaring er, at det er en analyse af de virksomheder, som opholder sig på området, og hvor og hvordan det er, de gør tingene.
Denne analyse indebærer rigtig mange forskellige aspekter, såsom en dybdegående analyse af hvordan virksomheder klarer sig på markedet, og hvordan det er, de skiller sig ud. Du kan gennem sådan en markedsanalyse danne dig et billede af om det marked, som du vil ud på, allerede er ’mættet’ – altså om der allerede er en virksomhed eller flere, som gør præcis det, som du gerne vil gøre.
Hvis du gerne vil have succes med din virksomhed, så kræver det også, at du kan tilbyde noget til dine kunder, som de ikke kan få nogen andre steder. Du skal have en vis nytteværdi for dem, og hvis kunderne kan gå et andet sted hen og få præcis samme produkt eller service, så bliver det utroligt svært for dig at gå i gang og få succes på det område.
Hvordan laver du en markedsanalyse?
Der er masser af aspekter involveret med det at lave en markedsanalyse – alt for mange til at vi kan beskrive processen her. Og det kan virke ret overvældende at skulle gå i gang med en selv, hvis du ikke i forvejen har rig erfaring med det. Selv for dem, som har, kan det godt virke overvældende.
På grund af at det kan være så svært, er det en god ide at lade erfarne folk om det, som du for eksempel kan finde på inzights.dk. Så er du sikker på at din markedsanalyse bliver gjort helt rigtigt, og at du kan stole på resultatet af den.