Alternativet til annoncering på sociale medier som Facebook og Instagram
Det er ikke en hemmelighed, at det bliver dyrere og dyrere at annoncere på sociale medier som Facebook og Instagram. Platformene tager nemlig imod bud, og så tager de dem, der byder højest. Sådan fungerer Google i princippet også. Annoncering på alle 3 platforme er meget effektivt og kan give en rigtig god ROI. Men hvad gør man, hvis man allerede annoncerer på de 3 platforme og har gode resultater?
Du har nok hørt om det før, men du har måske ikke brugt for meget tid på det – nemlig linkbuilding. Med linkbuilding kan du få mere organisk trafik på din hjemmeside. Denne trafik kan være guld værd, hvis du rangerer højt på de rigtige søgeord (dem der er meget relevante for din virksomhed).
Derfor er linkbuilding vigtigt i dag
Det er meget sjældent, at en hjemmeside ligger #1 på Google, hvis den ikke har indgående backlinks. Hvorfor? Fordi et backlink fra en hjemmeside sender et positivt signal til Google om, at din hjemmeside er relevant for deres brugere. Hvis mange hjemmesider peger på din, så må det være en god hjemmeside. Hvis det er en god hjemmeside, så skal den selvfølgelig placeres højere end de dårlige hjemmesider. Dette er en meget simpel forklaring på, hvordan Google beslutter, hvem der skal ligge hvor.
Hjemmesiden Backlinko (ekspert inden for SEO) har lavet en undersøgelse, hvor de har kigget på rigtig mange søgeord og hjemmesider. Her kommer de frem til, at lidt over 31 procent at brugerne klikker på det første søgeresultat på Google. Det er rigtig meget, og derfor er denne placering meget vigtig for din virksomhed. Hvordan kommer man så derop?
Linkbuilding hjælper potentielt på din placering på Google
Det er selvfølgelig klart, at man ikke kan garantere bedre placeringer på Google. Ingen ved, hvordan deres algoritme er skruet sammen. Der er dog undersøgelser, der viser, at relevante backlinks har en positiv effekt på placeringer på mellemlang til lang sigt. For danske hjemmesider betyder relevante hjemmesider altså danske links. Det nytter ikke noget at købe en masse links fra indiske hjemmesider, hvis din hjemmeside er dansk og på dansk.
At det er danske links er dog ikke den eneste faktor, der bestemmer, om dine backlinks er noget værd. Hvis det er et backlink fra en hjemmeside inden for samme branche, kategori eller emne, så er linket mere værd. Får du et link til din hjemmeside om garn fra en bilmekaniker, så er det ikke så relevant. Artiklen (konteksten) som dit link er placeret i er selvfølgelig også vigtig.
Vores konklusion er derfor, at du nok bør begynde at eksperimentere med SEO og linkbuilding. Se derefter om det giver mere trafik til din hjemmeside direkte via Google. Hvis det gør, så virker det. Gør det ikke, så bør du nok genoverveje din linkbuilding strategi.