Artikler
Derfor bør du arbejde med PR

Derfor bør du arbejde med PR

Når man driver virksomhed i Danmark er der rigtig mange måder at komme ud til sine kunder på. Man skal hele tiden sørge for at være synlig overfor potentielle kunder, så de kan finde en og vælger at købe ens ydelser eller produkter. I vores moderne tidsalder med utallige digitale marketingformer kan det være lidt svært at finde rundt i. En af de tiltag som mange virksomheder glemmer at overveje er PR, og det er faktisk en skam for der er rigtig meget at hente ved at arbejde med dette.

 

Hvad er PR?

PR står for public relations og er kort fortalt en strategisk disciplin, hvor man oftest via gode, interessante og ikke mindst relevante historier forsøger at komme ud via medierne. Disse medier kan være online aviser, fysiske aviser, nyhedsbreve og mere til.

Da PR indebærer flere forskellige kommunikationsdiscipliner vil mange have svært ved at skelne mellem PR og generel markedsføring.

 

Hvad kan PR bruges til?

PR bruges først og fremmest som et middel til at komme ud i medierne. Dette gør man for at gøre sig synlig overfor sine potentielle kunder. Er man en entreprenør vil det eksempelvis kunne give rigtig meget at komme ud i byggebranchens medier med gode historier, cases eller lignende. For på den måde bliver man synlig overfor potentielle kunder der muligvis har en i tankerne til et fremtidigt projekt.

 

Derudover kan PR snildt kombineres med linkbuilding-tiltag som er kendt indenfor SEO (søgemaskineoptimering). Det gør man i praksis ved at aftale med mediet at der linkes til ens hjemmeside og på den måde får man mere ud af sit SEO-arbejde og øger sine rangeringer i Google.

 

Et godt stykke PR-arbejde kan også bidrage positivt til en virksomheds omdømme. At få delt de gode historier er noget som folk husker og har betydning for hvordan potentielle kunder opfatter en virksomhed.

 

Hvad skal der til for at lave public relations?

For at PR fungerer er det vigtigt med den rette strategi. Hvem vil man ud til (målgruppen), hvilket budskab vil man ud med, hvad ønsker man de skal gøre osv. Det er nogle af de elementer man bør tænke over. Derudover skal man vurdere hvilke medier der kunne være interessante og i samme forbindelse analysere hvilke gode historier de normalt vælger at publicere. Hvis et medie ofte publicere succeshistorier, kan det være at man bør skrive en af sine egne succeshistorier.

Dernæst kræver det god kommunikation. Både selve tekstforfatningen når den historie man ønsker at komme ud med skrives, men også god og klar kommunikation med de medier man ønsker at samarbejde med. Nogle gange vil mediet selv skrive historien og andre gange tager de gerne imod en færdig historie som de eventuelt tilpasser.

 

Når man udformer sine gode historier er det bedst at være tilbageholdende med salgstaler. Man bør altså ikke opfordre direkte til salg. Hold i stedet fokus på den gode historie, så skal det andet nok komme af sig selv.

 

Selvom man i teorien godt kan stå for PR selv, bliver det ofte et ressourcekrævende projekt, både i form af tid, energi og specialviden. Derfor vælger mange virksomheder at udlicitere opgaven til et PR-bureau der klarer det hele for dem.