Artikler
Kunderejsen ved bilkøb starter online

Kunderejsen ved bilkøb starter online

Salg af biler er i dag en langt mere kompliceret proces, end det hidtil har været. Der er ekstremt mange parametre man skal tage højde for, og derfor starter kunderejsen for bilkunder et helt andet sted, end man ellers skulle tro – nemling online. Det er her de første spadestik mod at sælge en bil til en kunde skal tages, da vi mennesker har bevæget vores opmærksomhed over på de digitale kanaler.

Det er også noget man mærker hos Autobutler, der har specialiseret sig i at samle autoværksteder online på ét sted. Bilkunder i dag, er en meget mere kompleks gruppe at sende budskaber til, og mange vil gerne have individuelle løsninger. Derfor kigger vi i denne artikel på, hvorfor bilsalg er så dynamisk en proces i de her dage, og hvordan det kan være, at kunsten at sælge biler pludselig er rykket over på digitale platforme som Facebook, Instagram og “owned media”-kanaler.

Kunderejse på alle platforme

Når man skal sælge biler, så er det i dag en mere kompliceret proces, end det var for bare ti år siden. I dag skal man kommunikerer meget bredere og via forskellige kanaler, når man skal sælge en bil. Mange bilfirmaer er f.eks. til stede på både print, TV og online kanaler. Det er dog også de digitale kanaler, der har været i eksplosiv fremgang de seneste par år. Danskerne bruger nemlig gennemsnitligt mere og mere tid på de sociale medier og andre online kanaler generelt. Det er også noget de danske bilfirmaer har luret, så hvert eneste bilbrand med respekt for sig selv har naturligvis også udarbejdet en digital strategi, der løbende opdateres i takt med forbrugeradfæren.

Derfor er kunderejsen ved bilsalg i dag en kunst, hvor man skal være tilstede på alle relevante platforme. Der er gode grunde til VW annoncerer på LinkedIn, Audi har en Instagram-strategi og Hyundai brager afsted med Facebook-annoncer. De vil alle sammen gerne være der, hvor deres kunder er tilstede.

Mere kompleks kunderejse end nogensinde

I tidligere tider var der langt færre kommunikationskanaler at tage højde for. I dag vil bilkunder gerne have skræddersyede løsninger og individuelt tilpasset kommunikation for, at man rammer bedst muligt med sine budskaber. Bilfirmaerne kæmper en indædt kamp for at trænge igennem de utallige former for kommercielt støj, der ellers florerer på de sociale medier. Derfor er det vigtigt, at man har en konkret digital strategi, når man skal sælge biler i 2019.