Lad kundeservice- og content-afdelingen arbejde sammen
I alt for mange virksomheder snakker kundeservice- og content-afdelingen for lidt sammen, hvilket er en stor fejl. Kundeservice-afdelingen sidder nemlig på en del viden om, hvilket content forbrugerne samt potentielle forbrugere efterspørger.
Hvis du driver en virksomhed, hvor en kundeservice-afdeling er nødvendig, ved du, at kundeservice-afdelingen ofte får de samme spørgsmål igen og igen. I hvert fald hvis svarene på disse spørgsmål ikke ligger tilgængelige på din hjemmeside.
Kundeservice-afdelingen ved, hvilke udfordringer dine kunder og potentielle kunder har
Når man ringer til kundeservice, er det, fordi man har en udfordring, man ønsker hjælp til at løse. En god kundeservice-afdeling leverer den hjælp, der er brug for, men en rigtig god kundeservice-afdeling kreerer et system, hvor de kan skabe overblik over, hvilke udfordringer kunder samt potentielle kunder oftest ringer ind med.
Et sådant system kan nemlig være guld værd, hvis man bruger dette til at aktivere content-marketing-afdelingen i virksomheden.
Lad os tage et eksempel.
Lad os sige, at du driver en virksomhed, der sælger sunde måltidskasser. Flere gange ugentligt får din kundeservice-afdeling opkald omkring mulige leveringstidspunkter. Din kundeservice-afdeling fortæller, at måltidskasserne kan leveres enten torsdag eller søndag.
De gentagne opkald bør anses som et tegn på, at I ikke er dygtige nok til at kommunikere mulige leveringstidspunkter direkte på hjemmesiden, og derfor bør I gå i tænkeboks angående, hvordan I tydeligere kan kommunikere dette.
Ovenstående er blot et tænkt eksempel, men vi er sikre på, at du via dette forstår præmissen – altså at det giver rigtig god mening at drøfte, hvilke forespørgsler kundeservice får og herefter reflektere over, hvorvidt man måske kan lave noget proaktiv kundeservice, dels for at frigøre tid hos ens kundeservice-medarbejdere, men i lige så høj grad for at forsøge at give ens kunder og potentielle kunder en så god forbrugsoplevelse som overhovedet muligt.
Brug søgeordsværktøjer til at finde ud af, hvilke udfordringer dine kunder har
Foruden din kundeservice-afdeling er der også andre, som ligger inde med viden om, hvilke udfordringer dine kunder og potentielle kunder typisk står med – nemlig søgeordsværktøjerne.
Der findes mange forskellige af disse, og hvilket et man sværger til er lidt ligesom religion, da mange af dem kan meget af det samme.
En stor del af dem kan give brugeren indsigt i, hvilke spørgsmål som folk googler, hvor x indgår. Hvis vi holder os til eksemplet med måltidskasser, kan man i flere søgeordsværktøjer indtaste dette ord og herefter se, at folk blandt andet stiller følgende spørgsmål, hvor ordet indgår:
- Hvilke måltidskasser er bedst?
- Hvad koster måltidskasser?
- Hvem køber måltidskasser?
Ved at indtaste en nøgleord relateret til ens branche vil man hurtigt kunne få indsigt i, hvilke udfordringer som rigtig mange søger hjælp til via Google.
Det kan være rigtig fornuftigt at lave content, hvor man hjælper med at løse disse udfordringer, da det helt sikkert vil resultere i en del trafik og måske også en del nye kunder og en masse goodwill.