Artikler
Marketing & business hører sammen

Marketing & business hører sammen

Du kan ikke drive en forretning uden at du også laver et minimum af markedsføring. Uanset om du er et enkeltmandsfirma, hvor det du sælger, er dig selv eller om det er en større virksomhed, er det nødvendigt at markedsføre. Det er muligt at du i dag og de næste par måneder har masser at lave, men hvad så. Du skal som minimum markedsføre for at vedligeholde dine eksisterende kunder og firmaet nuværende indtægtsgrundlag.

Men markedsføring er mange ting og behøver ikke være store og forkromede planer udført af dyre markedsføringsbureauer. Alt afhængigt af hvad der skal markedsføres, kan en reklamemand dog anbefales at tage med på råd.

Markedsføring via Sociale Medier

En hver virksomhed med respekt for sig selv, bør som minimum have en side på Facebook og bruge den aktivt. Det er i Danmark på nuværende tidspunkt nok for de fleste at være tilstede på Facebook, men det er en god ide at være opmærksom på de andre sociale platforme og være klar til at skulle bruge dem også. Pt. især Instagram værd at holde øje med, da det især er det medie unge mennesker benytter sig af i dag.

Samtidig er det en god ide at være aktiv i forskellige grupper, som passer ind i det firma sælger. F.eks. hvis du sælger luftgevær vil det være oplagt at være aktiv i grupper omkring jagt, våben og lignende. Det er vigtigt ikke at være ”sælgende” men hjælpsom med at svare på spørgsmål og dele ud af viden. Det er via den vej du vil få andre til at huske dig og anbefale dig og din virksomhed. En Facebook side vil samtidig være med til at bakke din virksomhed op og give den seriøsitet.

Markedsføring via nyhedsbreve

Et markedsføringsværktøj, der på ingen måde skal undervurderes. Der ligger mange potentielle kunder i et nyhedsbrev, hvis det vel og mærke bliver gjort ordentligt. Et gammeldags nyhedsbrev, der sendes en gang i kvartalet og som minutiøst fortæller hvad der er sket, siden sidst er forældet. Til gengæld er de nyhedsbreve systemer det er muligt at købe sig til i dag, så avanceret at du kan differencer dine mails, så det der interessere dine kunder er det de kommer til at læse om. F.eks. inden for webshops er der en stor markedsføring potentiale at benytte sig af nyhedsbreve. Husk at monitorer hvordan de forskellige breve sælger, så de kan laves om, hvis salget ikke har været så godt som forventet.

Markedsføring via blog

At have en blog tilknyttet sin hjemmeside bør heller ikke undervurderes markedsføringsmæssigt. Selvfølgelig er noget nemmere at skrive om end andet, men en blog kan igen være en måde at få nyheder ud til mennesker, der ønsker at vide mere om dine produkter og fagområde. Samtidig markedsfører du dig som ekspert på området. Det er vigtigt før du går i gang, at du har en plan om, hvor tit det er realistisk for dig at skrive et nyt blogindlæg. Det kan også være at det kan være en god ide, at få en til at skrive indlæggene for dig. Alt afhængigt at om det er praktisk og teknisk muligt. Nogle emner er selvfølgelig noget nemmere at skrive om end andre.