Stå for din egen marketing

At være selvstændigt erhvervsdrivende er hårdt arbejde og der er ingen tvivl om, at det har kostet meget blod, sved og tårer bare at lave et godt produkt, som folk faktisk synes om, og som en stor skare af mennesker faktisk kan bruge til noget i deres daglige liv.

I dag er det desværre ikke det eneste, der skal til for at være en succesfuld virksomhed. Det er mindst lige så vigtigt at markedsføre sit eget produkt på både internet, fjernsyn og på reklamesøjler. Man kan have et fantastisk produkt, men hvis der ikke er nogen, der ved, at det eksisterer, så er det ikke noget værd.

Derfor er marketing et nødvendigt onde for rigtig mange selvstændigt erhvervsdrivende. Det er de færreste der bryder sig om det, da det trods alt ikke er på grund af marketing, at de er i erhvervslivet. Mange ender med at bruge enten for få eller for mange ressourcer på marketing, fordi de bruger deres penge og tid uhensigtsmæssigt. Det er dog svært at vide, om man gør det rigtigt, hvis man ikke rigtig ved, hvad man skal sammenligne med og desuden ikke rigtig har nogen erfaring.

Gør det selv eller ej?

Det er af samme grund, at mange selvstændigt erhvervsdrivende ænder med at hyre nogen til at lave deres marketing for dem. Det kan faktisk også godt ende med at være en rigtig god løsning. Det er specielt tilfældet, hvis man er en lidt større virksomhed, der har ressourcerne til at betale en ekstra medarbejder eller to, og som forstår at kommunikere til disse, hvad virksomheden ønsker og forventer. Uden den rigtige kommunikation med dem, der står for marketing, kan det nemlig også ende med at gå rigtig galt.

Det bedste for en lille selvstændigt erhvervsdrivende, der endnu ikke har vokset sig stor, er derfor at stå for sin egen. Med internettet lige ved fingerspidserne er dette blevet mere tilgængeligt end nogensinde før. Hvis der er et koncept eller lingo, du ikke forstår, kan du lynhurtigt slå det op i en søgemaskine.

Vær original

Du bør dog ikke bare følge den første og den bedste formel til god marketing, du kan finde online. Den bedste form for marketing er nemlig den, der er speciallavet til lige netop dig og din virksomhed. Det der får allerflest kunder på krogen er, når de kan mærke personen og virksomheden bag den reklame eller kampagne de ser.

Derudover er det også vigtigt, at du personliggør formatet på dine reklamer og kampagner. Er du en webshop, der udelukkende kan handles med online, så giver det måske mest mening at bruge alt dit krudt og alle dine ressourcer på at markedsføre online og på relevante websites. Det kan sågar være, at det giver mening for dig at investere i SEO eller lignende, så endnu flere mennesker får at vide om dit produkt.

Er du derimod mere en lokal virksomhed, kan det være, at det stadig giver ganske god mening for dig at markedsføre på lokalt TV. Det kræver selvfølgelig, at du har både video og lyd. Med ganske få penge og ganske kort tid, kan du dog sagtens optage noget godt og måske endda indspille en ørehænger af en jingle på et keyboard eller måske bare et lille midi keyboard.

Som det tydeligt fremgår af det ovenstående, har hver virksomhed brug for noget specielt og personligt til at markedsføre sig selv bedst muligt, og kun du ved, hvad netop det specielle er for din virksomhed.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *